dinsdag 6 februari 2018

dire des messes basses

een onderonsje hebben
('laagmissen houden, lett. lage missen zeggen')

Sinds het midden van de zeventiende eeuw wordt er in de rooms-katholieke kerk onderscheid gemaakt tussen de hoogmis en de laagmis. In tegenstelling tot de hoogmis, wordt er in de laagmis niet gezongen. De gebeden worden alleen opgezegd. In veel gevallen werden deze gebeden door de priester gepreveld, haast onverstaanbaar voor de aanwezige gelovigen, alsof de woorden niet voor hen bedoeld zijn. De priester had als het ware een onderonsje met God. Het doet mij persoonlijk ook denken aan een traditie die we begin jaren zeventig kenden op mijn katholieke basisschool. Onder leiding van de kapelaan voerde onze klas op witte donderdag het verhaal van het Laatste Avondmaal op in de kerk. Tussen de scènes door moesten we ook gezamenlijk gebeden opzeggen. Toen ik die teksten met de intonatie voorlas die ze volgens mij nodig hadden om de betekenis goed te doen uitkomen, kreeg ik een por van een klasgenote die inmiddels de kerkelijke mores beter had begrepen dan ik: "Niet voorlezen, brommen!"

volgende keer:
Hoe zeg je in het Frans 'dromen zijn bedrog' ? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten