woensdag 11 januari 2017

c'est le cadet de mes soucis

het zal me worst wezen
('het is de jongste/kleinste van mijn zorgen')


Nee, het is geen worstenbroodje. Cadet betekent niet 'kadetje, broodje', maar 'de jongste, de kleinste' en souci niet 'worst' zoals veel van mijn leerlingen vaak denken, maar 'zorg'. Een worst is een saucisse. Snel uitgesproken zou het tot verwarring kunnen leiden, maar waarom zoveel mensen in Nederland en zelfs vorsten in het buitenland hun huis dan 'zonder worst' zouden noemen, is mij niet duidelijk. 
De uitdrukking is een variant van c'est le moindre de mes soucis (lett. 'het is de minste/kleinste van mijn zorgen') en suggereert dat mensen vaak meerdere zorgen tegelijk hebben, als een soort familie, met een oudste, een middelste en een kleinste kind. In de praktijk maken ouders zich misschien juist vaak de meeste zorgen om hun kleinste, maar nu maak ik de dingen wel weer heel ingewikkeld...

volgende keer
Hoe doet een Fransman of zijn neus bloedt, als hij van de prins geen kwaad weet? 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten